Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

(Α)πρόσωπο με πρόσωπο

Πότε ήταν η τελευταία φορά που σου χαμογέλασε κάποιος άγνωστος στο δρόμο, χωρίς να έχει κάποιο κρυφό κίνητρο; Πότε θυμάσαι τελευταία τον εαυτό σου να χαιρετά κάποιον εγκάρδια και να ενδιαφέρεται πραγματικά για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο άλλος και να μην αρκείσαι σε ένα απλό "επ, τι λέει;" ή "καλά είσαι; τα λέμε"; Πιθανότατα θα χρειαστεί να ανατρέξεις σε ένα παρελθόν που ήσουν ένας άλλος εαυτός σου, μια άλλη εκδοχή αυτού που τρέφεις αυταπάτες ότι είσαι ακόμα. Ενδέχεται να σου έχει συμβεί πρόσφατα, αλλά στοιχηματίζω ότι ήταν μια μεμονωμένη δόση φιλικότητας σε έναν εχθρικά διαμορφωμένο από εμάς κόσμο. 

Ζούμε σε έναν κόσμο απρόσωπο όπου ο καθένας πράττει καθημερινά βασικά πράγματα με έναν διεκπεραιωτικό τρόπο, τέτοιον που το ενδιαφέρον του για τους γύρω του έχει εξατμιστεί. Ικανοποιούμε τις ανάγκες μας με τρόπο που μόνο εμείς γνωρίζουμε, δε μοιραζόμαστε βιώματα, εμπειρίες και αδιαφορούμε προκλητικά για τα αντίστοιχα των διπλανών μας. "Τι φιλοσοφικές αρλούμπες μας λέει πάλι αυτός;" Έλα, παραδέξου ότι έστω και για κλάσματα του δευτερολέπτου σου πέρασε αυτή η σκέψη από το μυαλό. Για να συνεχίζεις την ανάγνωση, όμως, κάτι περιμένεις από εμένα. Να σε πείσω γι' αυτές τις "αρλούμπες" προφανώς. 

Πάρε παράδειγμα μία καθημερινή μέρα σου και θα δεις πόσο απρόσωπη είναι η κοινωνία μας. Περιμένοντας στη στάση του λεωφορείου ο διπλανός σου φοράει ακουστικά, ακούει τη μουσική ΤΟΥ, ζει σε έναν δικό ΤΟΥ κόσμο. Έχει επιλέξει - γιατί για επιλογή πρόκειται - να μην ακούσει την καλημέρα σου, να μη βοηθήσει την κυρία με το καρότσι που πιθανόν να χρειάζεται τη βοήθειά του για να επιβιβαστεί, ούτε και να πει ο ίδιος μια καλημέρα στον οδηγό του λεωφορείου που τον μεταφέρει καθημερινά στο χώρο εργασίας του. Στη δουλειά σου/στο πανεπιστήμιο οι συνάδελφοι/συμφοιτητές σου δεν ενδιαφέρονται να μάθουν πως πέρασες το προηγούμενο βράδυ, δε θα σου κάνουν εύκολα εκείνο το κοπλιμέντο για το καινούριο μπλουζάκι που μόλις την προηγούμενη μέρα αγόρασες για να εντυπωσιάσεις και όλη την ημέρα θα ακούς τα παράπονά τους δίχως ίχνος ενσυναίσθησης για τις δικές σου ανάγκες. Αργότερα στο γυμναστήριο, σε έναν χώρο όπου με τους περισσότερους ανθρώπους περνάς 6-7 ώρες την εβδομάδα μαζί τους, δίχως να το έχεις αντιληφθεί, δίχως να τους γνωρίζεις, το περιβάλλον φωνάζει "Άσε με να κάνω τη δουλειά μου και κοίτα τη δική σου" και αναβλύζει μία τοξικότητα που επιβεβαιώνουν εκείνα τα μεγάλα ακουστικά που τοποθετούνται στα μικρά αυτιά όλων και δηλώνουν ότι "φίλε δεν έχω καμία όρεξη για κουβέντα". Λες και άμα ανταλλάξεις δυο σκέψεις μαζί του θα μειωθεί ο ρυθμός της μυϊκής υπερτροφίας του. Το καλύτερο, ωστόσο, συμβαίνει στη βόλτα σου για το βραδινό ποτό. Ή μάλλον το χειρότερο. Ο κόσμος αρνείται να σε κοιτάξει στα μάτια. Δεν ξέρω αν αυτό συμβαίνει από φόβο μήπως εκτεθεί στα βλέμματα ή αν θεωρείται φυσιολογικό εξαιτίας της ψευδαίσθησης που έχει καλλιεργηθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πως το πραγματικό βλέμμα αντανακλά σε εκείνο το like που θα κερδίσει εκεί. 

Το ζεις καθημερινά. Ίσως να μη νιώθεις την αδιαφορία και την απέχθεια στα πρόσωπα των άλλων ανθρώπων. Ίσως να το θεωρείς φυσιολογικό. Δεν είναι! Ο άτυχος Αντώνης το έζησε εκείνη τη δυστυχή βραδιά στο λιμάνι του Πειραιά, όταν η ίδια η ζωή του δε στάθηκε εμπόδιο στη διεκπεραιωτική και απρόσωπη στάση των υπαλλήλων του πλοίου που απλά "έπρεπε να να κάνουν τη δουλειά τους". Μάλλον δεν ήταν άτυχος ο Αντώνης. Άτυχοι είμαστε εσύ και εγώ που αδυνατούμε πλέον να κοιταχτούμε πρόσωπο με πρόσωπο και να αντιληφθούμε ότι κάτι κάνουμε λάθος. Κάπου στο δρόμο χαθήκαμε και ο προορισμός έγινε αυτοσκοπός και όχι η επιβράβευση για όλες εκείνες τις στάσεις στο ταξίδι που που μας κάνουν να νιώθουμε ΑΝΘΡΩΠΟΙ. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μαύρη νύχτα

 Πόσο εύκολα αλλάζουν οι συνθήκες από τη μία στιγμή στην άλλη. Πόσο εύθραυστος είναι πλασμένος ο κόσμος μας. Μπορεί να μην το νιώθεις, αλλά όταν έρθει η δική σου στιγμή συμπαρασύρεσαι απ' το ρέμα και πλέον επιστροφή δεν υπάρχει. Ένας άνθρωπος το βίωσε εχθές. Ήταν η στιγμή του. Εκείνη τη στιγμή μαύρισαν όλα. Για τον ποδοσφαιριστή, τον γιατρό του αγώνα, τον αθλητισμό, τη δημοσιογραφία, αλλά και για τον ποδοσφαιριστή-γιατρό-προπονητή-δημοσιογράφο του πληκτρολογίου. Πιο πολύ, όμως, για έναν εξαιρετικό επιστήμονα και ξεχωριστό άνθρωπο, με εμπειρία όσο λίγοι συνάδελφοί του παγκοσμίως πάνω στην αθλητική τραυματιολογία, ο οποίος μετατράπηκε χθες σε σάκο του μποξ, γιατί? Διότι ξέχασε να ειδικευτεί ΚΑΙ στην ΩΡΛ, δεν κατείχε (όπως και κανένας γιατρός, σε κανένα γήπεδο παγκοσμίως) τα εργαλεία και τα μέσα για μία πλήρη ΩΡΛ εξέταση και το πιο αστείο από όλα, επειδή είχε φωτογραφηθεί στο παρελθόν με αθλητές και παράγοντες από όλα τα μήκη κύματος της χώρας.  Το τι ακούστηκε-γράφτηκε εχθές για αυτό

Περί ταχύτητας

 Ανέκαθεν η κατεύθυνση ήταν πιο σημαντική από την ταχύτητα. Η πλειοψηφία των ανθρώπων της σύγχρονης εποχής βαδίζει στο πουθενά, αλλά το πράττει γρήγορα. Η ψευδαίσθηση της ανάγκης για επιτάχυνση της εκπλήρωσης ενός στόχου προκαλεί συχνά σύγχυση, με αποτέλεσμα αυτός να γίνεται ολοένα και πιο ασαφής. Είναι η κατεύθυνση υπεύθυνη για τον καθορισμό των πράξεων που μας υπενθυμίζουν τον τερματισμό του δρόμου και όχι η ταχύτητα με την οποία κινδυνεύεις να σκοντάψεις πάρα να τερματίσεις.  Ο χαρακτήρας του ανθρώπου διαμορφώνεται από τον συνδυασμό των σκέψεων και των συμπεριφορών του. Όταν κάποιος είναι βυθισμένος στις σκέψεις του και δεν τις εξωτερικεύει είναι απίθανο να κατανοήσεις τον σκοπό του, την κατεύθυνσή του. Αντιθέτως, όταν συμπεριφέρεται ταχύτατα δίχως να προηγούνται ορθές σκέψεις, κάπου θα οδηγηθεί γρήγορα, όμως πιθανώς να έχει αλλάξει πολλές κατευθύνσεις. Ο καθορισμός ενός στόχου και της κατεύθυνσης της οποίας θα τον υποδεικνύει απαιτεί ισχυρό χαρακτήρα. Απαιτεί συνθέτες και ταυτόχρον

Ανώτατη. Εκπαιδευτική. Ισοπέδωση

 Αυτό που συμβαίνει τον τελευταίο μήνα στα ΑΕΙ δεν έχει προηγούμενο στην κλίμακα του παραλόγου. Ή μήπως έχει; Η απάντηση κρύβεται μέσα στο εκάστοτε πρίσμα που ο καθένας έχει επιλέξει να παρακολουθήσει τα γεγονότα. Στην παρούσα φάση θα εστιάσω στην αντίδραση των φοιτητών απέναντι στο νομοσχέδιο για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ και όχι το περιεχόμενό του αυτό καθαυτό. Κάτι που μέσα από το δικό μου πρίσμα ξεπερνά τα όρια του παραλόγου.  Όλοι γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία των σχολών των ΑΕΙ τέλει πανελλαδικά υπό κατάληψη. Κάποια από αυτά για τουλάχιστον ένα μήνα, ενώ άλλα -προς τιμήν τους- την έχουν προσφάτως τερματίσει. Πιστεύουν, λένε, πως αυτός είναι ο ιδανικότερος τρόπος διαμαρτυρίας και ότι μ'αυτόν θα καταφέρουν να επιτύχουν το σκοπό τους. Οφείλουμε να σεβαστούμε την επιθυμία και την αυταπάρνησή τους για συμμετοχή στον αγώνα. Μήπως, όμως, η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική; Μήπως στην προσπάθειά τους να "τερματίσουν" το κοντέρ των κινητοποιήσεων έχασαν κάπου στο δρόμο τ